Latailua ja vähän muutakin

Ensimmäinen viikko on kohta täynnä Mr.Watsonin (kyllä, Teslalle annetaan nimi) kanssa. Auton saatiin liitettyä meidän Tesla-tiliin alkuviikosta ja sen myötä on etäohjaus puhelimen kautta mahdollista. Puhelimen sovellus on yllättävän tarpeellinen ja siitä voisin kirjoitella toisella kertaa, nyt ajattelin kirjoittaa jokusen sanan lataamisesta ja kuluista.


1.Mitä ajaminen maksaa?

Kotona ladaten 100km sähköille tulee hintaa noin vajaa pari euroa. Pidemmillä reissuilla voi latailla teslan supercharger verkostosta jonka käyttö ei maksa mitään meidän tapauksessa. Muita vaihtoehtoja on esimerkiksi fortumin tarjoama charge & drive ja nopeasti laajeneva K-ryhmän K-lataus, molemmat ovat maksullisia. K-lataus maksaa perusnopeudella 0,02e/min ja pikalataus 0,20e/min. Charge & drive on alimmillaan 4 senttiä minuutti (tunnissa siis 2,4 euroa). Suomesta löytyy myös paljon ilmaisia latureita. Esim. Kuusamon lentokentällä on ilmainen laturi, samoin vaikka Kajaaniin mennessä Jalonhelmi Suomussalmella tarjoaa sähköt ilmaiseksi. 
K-latauksen avaimenperä tunniste saapui. Myös kännykällä voi maksaa.

Muita kuluja on verot (noin 250e vuosi) ja vakuutukset (Vakuutus vaihtelee tapauskohtaisesti , meillä liikenne plus täyskasko kaikilla herkuilla on n.860euroa vuosi).

Varsinaisia määräaikaishuoltoja ei Teslassa ole, ainoastaan jarrujen tarkistus/herkistys kerran vuoteen. Jarrujen, alustan yms sellaisten perusasioiden ylläpito onnistuu kaikissa korjaamoissa ja osaava kaveri tekee vaikka itse. Isommat murheet ja takuun alaiset asiat hoidetaan sitten Teslan kautta. Paikkoja on kaksi, toinen Helsingissä ja toinen Tampereella. Meillä autossa on takuuta akulle ja moottoreille vielä 4 vuotta ilman km rajaa joka tuo mielenrauhaa.

Toki kyseessä on keskiverto corollaa monimutkaisempi ja kalliimpi auto eli jokunen tonni on hyvä olla varalla yllätyksiin 😜


Latauksessa, vasemmassa laidassa näkyy kulutustietoja. Auraamattomalla tiellä lumessa puskeminen saa kulutuksen korkealle. 



2.Riittääkö virta?  

Meidän auton tyypillinen kantama täydellä akulla on noin 396km jos ajellaan rajoitusten mukaan, mutta tuo voi olla myös 300km tai 500km, riippuu puhtaasti ajotavasta,nopeudesta, kelistä, lämpötilasta. Pakkanen ei ole se pahin etenkään kun auton akku on yön lataamisesta valmiiksi lämmin. Vesisade, loska ja paksu lumikerros vaikuttavat pakkasta kovemmin. Meidän rajoituksilla tuo 396km toteutuu yleensä helposti.

Teslassa on mukana ns.matkalaturi eli UMC. Sillä saa virtaa schukosta tai esim voimavirrasta. Schukosta eli tavallisesta pistorasiasta saa laturilla max 13A (vanhoissa rasioissa 8-10A turvallisempi valinta) jolla saa 13A x 230V kaavalla 2,9 kw tunnissa akkuun. Eli 10 tuntia yön yli laturissa tuo noin 150km lisää toimintamatkaa akkuun. Tuollakin pärjää hyvin, ajamme arkisin noin 60km päivässä. Nopeampi tapa on ladata voimavirrasta, siitä saa tunnissa jo 11kw eli noin 50km lisää per tunti. Koska auto on aina piuhassa jos on pihassa niin hitaampikin lataus riittää, alkuun mentiin hyvin ihan 10A virralla perus schukosta, toki sähkömies äskettäin asentamassa autokatoksen viereen voimavirtapistokkeen josta nyt lataillaan.



Velipojan kanssa käytiin testailemassa myös type-2 laturi Kuusamon keskustassa, siitä sai 11kw teholla eli noin 50km/h. Kuusamoon tarvisi nopeasti pikalaturin, nyt Kuusamon kautta kulkeminen pohjoiseen ei ole kovin järkevää koska pullaa ja kahvia kuluu kovasti ladatessa. Huhun mukaan K-lataus on rantautumassa Kuusamon cittarille. Siitä saisi 50kw teholla joka on jo askel oikeaan suuntaan. 

Latausasemia voi katsoa vaikka  https://www.plugshare.com/ , tuolta näkee asemien tehon ja paikan helposti. 

Teslan supercharger verkosto laajenee jatkuvasti ja niistä irtoaa noin 120kw joten lyhyelläkin kahvipaussilla saa kivasti akkuun täytettä. 





















Toistaiseksi elämä Teslan parissa on sujunut mukavasti ja ajaminen on todella mukavaa. Itse ajamisesta voisi vaikka kirjoittaa seuraavaksi..



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Näkemiin 2020

Patterin vaihtoa

Saanko esitellä, Kapteeni Valkonen