Saanko esitellä, Kapteeni Valkonen
Mr. watson vaihtaa nimeä.
Ekalle pidemmälle matkalle.
Auton soveltuvuudesta matka-ajoon saatiin myös kokemusta. Pääsiäisreissulle pakattiin autoon kaksi aikuista ja kaksi lasta tavaroineen. Tesloissa on peräkontin lisäksi myös etukontti eli frunkki, putkikassit ja jopa pari pulkkaa meni autoon helposti. Tilaa on paljon enempi kuin esimerkiksi ex-F10 bemarissa.Matkaa tuli Kemijärvelle määränpäähän 167km, akussa oli 81% virtaa lähdössä ja autoa sekä akkua oli lämmitetty puoli tuntia ennen lähtöä. Auton oma navigaatiojärjestelmä ottaa huomioon lämpötilat ja reitin korkeusvaihtelut ja kertoo tarkasti paljonko virtaa on jäljellä perillä. Tässä tapauksessa 43% oli ennuste ja perillä oli 40% eli heittoa ei paljoa tullut. Tuon vähäisen eron selittää helposti pari rajumpaa ohitusta ja jokune loskaisempi pätkä reitillä. Vauhtia pidettiin +2km yli rajoitusten, teslan mittari on tarkka joten liikaa ei pidä ahnehtia jos ei halua sakkoja. Sisälämpötila asetus +19-20 matkan ajan. Kylmästä ei tarvi kärsiä, auton lämmitin on nimittäin teholtaan 6kw.
Rajoitukset matkalla 80-100km/h ja pari 60km/h pätkää välissä, eli normaalit pohjoisen nopeudet. Keli oli noin 6 astetta plussalla ja alla pyörii 19” nastat joilla on oma vaikutus kulutukseen. Kitkat voisivat olla parempi valinta jos haluaisi minimoida kulutusta.
Virran kulutusta on helppo seurata. |
Ajaminen on helppoa, autopilotti toimii hyvin ja ajaa hyvin rajoituksia noudattaen. Karkeasti arvioiden 90% matkasta mentiin autopilotin ajamana. Kulutus oli 187-200Wh/km eli täydellä akulla yli 400km menisi vaivatta. Perillä auto kytkettiin lataukseen normaaliin pistorasiaan. Varmuuden vuoksi 8A virralla, akku täyttyy yön aikana hiljakseen 10km/h nopeudella mutta koska aikaa on niin tuollakin pärjää.
Kommentit
Lähetä kommentti
Asiallista kommentointia kiitos :) Ja aina saa kysyä.