Savoon

Teslalla on ajettu nyt 11000km meidän omistuksessa. Mitään yllätyksiä ei ole tullut ja äitienpäivänä suunnattiinkin luottavaisina ekalle Iisalmen reissulle.  



Ennen reissua alle vaihtui vielä sopivasti kesärenkaat Kuusamon Vianor partnerilla, loistava asiakaspalvelu ja Teslan tuntemus jäivät mieleen.  Nastojen ropinan tilalle tuli aavemainen hiljaisuus, auto on käytännössä täysin äänetön kaupunkiajossa. Kesärenkaiden myötä myös kulutus tipahtaa tuntuvasti. Lähtöä edeltävänä iltana laturi tilanteen tarkistus latauskartta.fi -palvelusta. Edelleen ainoat nopeammat laturit ovat Kajaanissa 50kw teholla olevat K-lataus pisteet. Kuusamo - Kajaani väliltä löytyy sentään pari Type 2 laturia joista irtoaa 11kw teholla lisävirtaa. 

Yleensä tuolla matkalla ei tarvitse ladata mutta matkaan lähdettiin parin muuttujan takia 73% varauksella Kuusamon keskustasta. Lapset ja tavarat autoon, naviin Iisalmi määränpääksi ja hetken päästä auto antaa reitin ja ennusteen perillä jäljellä olevasta akusta. Auton navi otaa huomioon nousut ja laskut sekä lämpötilat matkalla ja on näin ollen erittäin tarkka ennusteissaan. Ja kuten alla olevasta kuvasta käy ilmi niin pieni lataus matkalla on tarpeen.
             
Akussa 73% virtaa ja navi tarjoaa -11% lukemaa perille.Välilataus on tarpeen rauhallisellakin ajolla. 

Menomatka sujui mukavasti ja ennuste parani ajon aikana -8% tasolle. Kyläkauppa papupata Piispajärvellä valikoitui ensimmäisen stopin paikaksi ihan uteliaisuudesta. Kyläkaupat ovat katoava perinne ja kauppa tarjosi vieläpä ilmaisen latauksen. Johto kiinni ja jäätelön ostoon. 

Autoon sähköä 11kw teholla. Ei mikään pikalaturi mutta lasten kanssa kauppa/jäätelö tauon aikana virtaa ehtii kertyä ihan mukavasti


Seuraava pysäkki oli lähellä, wc tauko ja koemielessä laturin testaus Suomusalmella. Hyvin toimi tämäkin laturi. Loppu matka Iisalmeen sujui ongelmitta, nopeudet olivat matkalla rajoitusten mukaan ja iso osa matkaa ajettiin autopilotilla. Kulutus jäi 180wh/km tasolle joka on alle auton 190wh/km typical kulutuksen. Autohan antaa noin 400km rangea typical kulutuksella täydellä akulla. Eli 400-450km rangea olisi näillä maantie nopeuksilla realistinen täydellä lastilla koleassa kevät kelissä. 
Iisalmessa latureita on useita, mutta nekin type 2 eli Teslaan virtaa saa 11kw teholla. Täyteen lataaminen ihan nollista veisi yli 5 tuntia. Itse latasin anoppilassa yön yli joten noista otettiin vain hieman täydennystä ennen kotiinlähtöä. 

  
Auton akku on hyvässä iskussa ikään nähden, typical näyttää 402km rangea täydellä akulla. Mutta yhtä hyvin akulla voi ajaa vaikka 500km tai 300km, kulutukseen vaikuttaa moni muuttuja joista nopeus eniten koska ilmanvastus nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Normaalissa jokseenkin rajoituksia kunnioittavassa ajossa tuo 402km ylittyy helposti kesällä. Sama toki toisinpäin eli ylinopeus , vastatuuli ja vaikkapa auraamaton tie nostavat kulutusta.    
  
Sunnuntainen paluumatka menisi yhdellä stopilla, Iisalmesta akussa virtaa 93% ja navin mukaan Kuusamossa olisi akussa vielä 5% jäljellä. Otimme kuitenkin 30min kahvipaussin aikana virtaa Suomussalmelta josta löytyy ilmainen type 2. Ilmaista virtaa kannattaa ottaa kun pysähtyy jos sitä on tarjolla. Paluumatkan kulutus oli hieman korkeampi, keskiarvon jäädessä 186wh/km, Kuusamoon päin nousua on enempi.

Pikalatureita kaipaisi kyllä myös Koillismaan alueelle. Sillä jos haluaa ajella esim etelästä Kuusamon kautta paikkaan X joutuu sähköllä matkaava turisti turvautumaan type 2 latureihin. Virtaa saa mutta tauot venyvät ja pullaa kuluu. Etenkin pienemmällä akulla varustetut autot hyötyisivät tästä. Kuusamon markettien alueelle pari CCS laturia 50kw teholla olisi kova sana. 









Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Näkemiin 2020

Patterin vaihtoa

Saanko esitellä, Kapteeni Valkonen